El moment del full en blanc
Tots els docents hem viscut aquell moment d’estar davant del portàtil amb la sensació que el cervell s’ha quedat en “mode avió”. Necessites una idea nova per treballar un tema conegut, però tot el que t’apareix al cap ja ho has fet, ja ho han fet altres o, simplement, no t’engresca gens.
En realitat, el problema no és la manca de creativitat, sinó l’esgotament. Quan has de pensar cada setmana com fer interessant un tema que has explicat vint vegades, la inspiració no sempre arriba. I aquí és on la intel·ligència artificial pot ser útil. No com a substitut de la teva imaginació, sinó com un motor d’arrencada que et dona aquell impuls inicial per sortir de la repetició.
La IA no inventa genialitats, però és un generador de sorpreses. Et pot ajudar a veure el mateix tema des d’un angle nou, absurd o fins i tot còmic, i això sovint és el que et falta per reactivar la motivació.
Quan una idea absurda et desbloqueja
Si li demanes a ChatGPT “una manera divertida d’explicar la fotosíntesi”, és possible que et respongui amb alguna ocurrència com “fes que els alumnes representin un talk-show entre una fulla i el sol”.
D’entrada pot semblar una ximpleria, però és exactament el tipus d’espurna que et fa somriure i et fa pensar “espera, potser hi ha una activitat bona amagada aquí”.
Aquesta és la màgia d’aquestes eines. No encerten sempre, però t’ajuden a trencar la rigidesa mental que sovint ens encadena a formats que ja no entusiasmen ni a nosaltres ni a l’alumnat.
I, de fet, moltes activitats bones neixen d’una idea ridícula que després s’endreça. La IA és molt bona generant aquest primer caos creatiu. Tu hi poses el filtre, el sentit comú i la connexió amb el teu grup.
Com fer-ho pas a pas
- Escriu el tema que vols treballar i afegeix-hi un petit repte.
Per exemple: “Treballar la Revolució Industrial d’una manera més visual i participativa.” - Demana a la IA cinc maneres de fer-ho amb diferents enfocaments: lúdic, col·laboratiu, artístic, tecnològic i reflexiu.
- Llegeix-les i escull-ne una o dues que et facin somriure o et semblin impossibles. Sovint són les bones.
- Reformula la proposta perquè sigui viable amb el teu grup i el teu temps de classe.
- Torna a demanar que t’ajudi amb els detalls pràctics: durada, materials, rols de l’alumnat i criteris d’avaluació bàsics.
Amb aquesta seqüència, en quinze minuts pots tenir tres activitats noves que mai se t’haurien acudit a les nou del vespre d’un dijous.
I si et surten rares, tampoc passa res. El millor de tot és que la IA no et jutja. No aixeca la cella ni et diu “això no funcionarà”. Et deixa provar, equivocar-te i tornar a començar sense que ningú et miri amb aquella cara.
El valor de la idea imperfecta
Les millors activitats no sempre són les més polides. Són les que connecten amb l’alumnat, les que provoquen sorpresa o fan riure abans de fer pensar. La IA pot ajudar-te a arribar fins a aquest punt perquè no té por del ridícul, i això és un avantatge pedagògic.
El teu paper és donar-li sentit, lligar-ho amb el currículum i adaptar-ho al context. I de vegades, aquest procés d’adaptació és justament on recuperes el plaer de crear.
Prova de pensar en la IA com en un company de claustre imaginari que té idees boges, però sempre et fa riure. No li deixaries preparar la classe tota sola, però t’ajuda a començar-la amb millor humor.
Quan la inspiració torna
El més important de treballar amb IA no és el resultat, sinó l’estat mental que et genera. Et torna la sensació que pots inventar, que encara hi ha marge per fer coses noves.
Potser no et farà el projecte perfecte, però t’ajudarà a no caure en la rutina ni en l’esgotament.
I això ja és molt.
Si vols continuar explorant com combinar creativitat i intel·ligència artificial, pots llegir l’article sobre com la IA pot ajudar-te a preparar classes sense perdre-hi la vida, que complementa aquesta mirada més pràctica.
